ליצירת קשר | English | للصفحة باللغة العربية |

מדד גיוון חברתי-כלכלי (אינטגרציה) בבתי ספר בישראל

סוג פעילות: צוות מומחים - קבוצת עבודה
מרכז פעילות: עודד בושריאן
תקופת הפעילות: ועדה פעילה: 2017 - היום

ביוזמת משרד החינוך הקימה ה'יזמה למחקר יישומי בחינוך' קבוצת עבודה במטרה לפתח נוסחה (או נוסחאות) אופטימליות למדד גיוון חברתי-כלכלי (אינטגרציה) בבתי ספר בישראל. בין הקריטריונים המרכיבים את המדד ניתן למנות תוקף פנימי וחיצוני, מהימנות וכן פשטות להבנה על ידי בעלי העניין והציבור הרחב.

בקבוצת העבודה לוקחים חלק אנשי אקדמיה מתחומי החינוך, הכלכלה והסוציולוגיה, וכן נציגים מהיחידות הבאות במשרד החינוך: תקשוב, כלכלה ותקציבים, המנהל הפדגוגי, תכנון ואסטרטגיה, ראמ"ה והלשכה המשפטית. כחלק מעבודת הקבוצה ועל מנת לפתח את המדד תיערך סימולציה של מדדים שונים, במסגרתה ייבחנו הציונים של בתי ספר ברחבי הארץ ויוּשוו לידע הקיים במשרד.

לצורך מציאת המדד תגדיר קבוצת העבודה מהי האוכלוסייה הרלוונטית, מהו המרחב הגיאוגרפי הנחקר וכיצד הוא מחולק, מהו הפרמטר החברתי־כלכלי שעל בסיסו תאופיין האוכלוסייה ומהי התפלגות התופעה באוכלוסייה.
מפגשי קבוצת העבודה יעסקו, בין היתר, בנושאים הבאים:

  • היכרות ובחינה של המדדים השכיחים בשימוש ומקובלים במחקר בנושא גיוון חברתי־כלכלי במדינות שונות בעולם, ומהם היתרונות והחסרונות לשימוש בהם.
  • בחינה של עבודות קודמות שבהן נבדק הגיוון החברתי־כלכלי בישראל, והמדדים ששימשו לכך. 
  • בחינת חלופות עבור יחידות ההשוואה: השוואת המדד ברמה הלאומית והבין־לאומית; השוואה בין רמות פיקוח (ממלכתי, דתי, חרדי וערבי) ובין דרגים של בית ספר (יסודי, חט"ב ותיכון); מדד בית ספרי ומדד כיתתי (לכל בית ספר בהשוואה לעיר ולכל כיתה בהשוואה לבית הספר).
  • הגדרת הקבוצות באוכלוסייה שעליהן נרצה להחיל את מדדי הסגרגציה (סגרגציה בין תלמידים ממיצב חברתי־כלכלי שונה, סגרגציה בין ותיקים לעולים, סגרגציה לפי השכלת־אֵם, סגרגציה לפי יכולת לימודית ועוד).
לפרטים נוספים: עודד בושריאן, מרכז הוועדה, oded.education@academy.ac.il